Verkkopankkitunnusten ja maksukorttitietojen kalastelu on valitettava nykyaikaan kuuluva ilmiö. Henkilökohtaisten pankkitietojen kalastelulla pyritään usein hyötymään taloudellisesti, mutta pahimmillaan tilanne voi johtaa identiteettivarkauteen.
Omien tietojen kanssa on hyvä olla tarkkana, sillä liikkeellä on aiempaa enemmän ja entistä uskottavampia huijausviestejä. Kuinka suojautua verkkopankkitunnusten, maksukorttien ja henkilötietojen kalastelulta? Mitä tehdä, jos omat verkkopankkitunnukset tai maksukorttien tiedot päätyvät vääriin käsiin?
Kuinka säilytän verkkopankkitunnuksia ja maksukortteja turvallisesti?
Paras tapa ennaltaehkäistä verkkopankkitunnusten ja maksukorttien tietojen päätymistä vääriin käsiin on huolehtia niiden turvallisesta säilytyksestä. Suojaudut väärinkäytöiltä parhaiten tunnistamalla riskitilanteet, varautumalla niihin ja olemalla valppaana arjessa.
- Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan biotunnisteita, kuten sormenjälki- ja kasvotunnistusta. Näitä on huomattavasti vaikeampi väärinkäyttää erilaisiin koodeihin ja numeroyhdistelmiin verrattuna.
- Säilytä kaikki tunnukset, avainlukulistat ja PIN-koodit erillään toisistaan. Verkkopankkiin kirjautuminen onnistuu vain, mikäli käytössä on kaikki tunnistautumiseen tarvittavat tiedot. Tämän vuoksi on tärkeää, ettei tunnuksia ja salasanoja pystytä yhdistämään toisiinsa, vaikka yksittäinen osa niistä päätyisi vääriin käsiin.
- Säilytä myös maksukorttiesi PIN-koodit erillään korteista. Suojaa PIN-koodisi ostotilanteessa, ja tarkkaile säännöllisesti tiliotettasi. Sulje kortti heti, mikäli se katoaa. Lähimaksulla voi tehdä ostoja myymälöissä ilman koodia, joten nopea reagointi on tärkeää.
- Huomioi, että verkkopankkitunnukset ovat sähköinen henkilöllisyystodistus, eikä niitä saa luovuttaa edes lähimmille perheenjäsenille. Lain mukaan verkkopankkitunnusten omistajalla on velvollisuus säilyttää ne turvallisesti ja vain omana tietonaan väärinkäytön ehkäisemiseksi.
- Varmista, että tietoteknisten laitteidesi tietoturva on ajan tasalla ja toiminnassa. Näin erilaiset haittaohjelmat eivät pääse kalastelemaan tietämättäsi tietoja laitteiltasi.
Mistä tiedän, että olen saanut huijausviestin?
- Mikäli lähettäjä on tuntematon, et odota viestiä kyseiseltä lähettäjältä tai viesti ei ole osoitettu sinulle, on syytä katsoa viestin sisältö kaksi kertaa. Älä avaa viestejä, jotka ovat jo ensisilmäyksellä huijauksen oloisia.
- Älä koskaan klikkaa linkkejä, ellet ole varma, että ne ovat turvallisia. Mikäli olet epävarma, voit aina olla yhteydessä lähettäjän oikeaan asiakaspalveluun ja kysyä, ovatko he lähettäneet viestin.
- Luotettavat toimijat eivät koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia, maksukorttien tietoja tai arkaluontoisia henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Älä luovuta tietoja, ellet ole täysin varma kenelle ne menevät. Mikäli sinulta pyydetään näitä tietoja puhelimessa, voit aina lopettaa puhelun ja olla itse yhteydessä asiakaspalveluun varmistaaksesi, oliko tietojen pyytäminen tarkoituksenmukaista.
- Huijausviesteissä vedotaan usein kiireeseen. Älä hätäile tai panikoi – koskaan ei ole niin kiire, että arkaluontoisia tietoja pitäisi toimittaa ilman varmuutta siitä, mihin ne lopulta päätyvät.
- Jos viestissä luvataan jotain, joka vaikuttaa liian hyvältä, se usein myös on sitä. Osallistu harkiten erilaisiin nettikilpailuihin ja arvontoihin.
Verkkopankkitunnukseni tai maksukorttini tiedot päätyivät vääriin käsiin – mitä teen?
1. Ota yhteys pankkiisi.
Mitä nopeammin pankkisi saa tiedon anastetuista pankkitunnuksista tai maksukortista, sitä paremmin tilanteeseen voidaan reagoida. Pankkitunnukset, tilit tai maksukortit jäädytetään, jolloin niitä ei voida enää käyttää vääriin tarkoituksiin. Näin myös vahinkojen suuruus pienenee.
2. Tee rikosilmoitus.
Verkkopankkitunnusten, maksukorttien tietojen ja henkilötietojen kalastelu, anastus sekä väärinkäyttö ovat rikollista toimintaa. Tee aina rikosilmoitus, mikäli pankkitunnuksesi tai maksukorttisi päätyy väärin käsiin. Voit tehdä rikosilmoituksen sähköisesti täällä: https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
3. Ota yhteys tahoihin, joissa tunnuksiasi on yritetty hyödyntää.
Mikäli sinulla on tiedossa mahdollisia tahoja, joissa verkkopankkitunnuksiasi, henkilötietojasi tai maksukorttitietojasi on pyritty käyttämään, ota viipymättä yhteyttä näiden tahojen asiakaspalveluun. Tällöin tiedoillasi ostetut palvelut voidaan perua heti, eikä niistä koidu sinulle turhaan ylimääräistä selvitettävää.
Ferratum tekee yhteistyötä viranomaisten kanssa
Meille on tärkeää pitää asiakkaidemme tiedot turvassa sekä tehdä osamme rikollisen toiminnan ennaltaehkäisyssä. Tämän vuoksi teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa ja reagoimme viipymättä. Monitoroimme ja kehitämme omia prosessejamme jatkuvasti väärinkäytösten ennaltaehkäisemiseksi.
Nopea reagointi ja lisähaittojen ennaltaehkäisy vaatii kaikkien osapuolten yhteistyötä: otathan viipymättä meihin yhteyttä, mikäli epäilet, että tietojasi on käytetty väärin Ferratumin palveluihin liittyen. Otamme jokaisen väärinkäytön vakavasti, ja selvitämme sen yhdessä viranomaisten kanssa.
Vaikka huijausviestit ja kalasteluyritykset ovat valitettavia, ei pelolle kannata antaa valtaa. Pysymällä valppaana arjessa ja säilyttämällä arkaluontoisia tietoja oikein voit välttää tietojesi päätymisen vääriin käsiin. Vahingon sattuessa nopea toiminta ja yhteistyö eri tahojen välillä on avainasemassa!
Lisälähteitä:
https://www.finanssiala.fi/aiheet/petokset/#/